Przedsiębiorcy w związku ze swoją działalnością zobowiązani są prowadzić złożone rozliczenia takie jak księgi przychodów i rozchodów, ewidencje VAT, deklaracje czy sprawozdania finansowe. Często zamiast zajmować się tym osobiście powierzają te czynności wyspecjalizowanym biurom rachunkowym. Co w sytuacji, gdy współpracujące z nami biuro rachunkowe popełni błąd? Kto poniesie odpowiedzialność?
Kto ponosi odpowiedzialność za niedopełnienie obowiązków podatkowych? Podatnik czy biuro rachunkowe?
Chociaż mogłoby się wydawać, że jest inaczej – to podatnik (a nie biuro rachunkowe) zawsze poniesie odpowiedzialność za niedopełnienie obowiązków podatkowych. Jeżeli biuro księgowe błędnie nas rozliczy, a my uregulujemy podatek według nieprawidłowych wyliczeń, to konsekwencje poniesiemy my sami. Zgodnie bowiem z art. 26 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej, to podatnik odpowiada całym swoim majątkiem za wynikające ze zobowiązań podatkowych podatki. Urząd skarbowy wyegzekwuje zaległości właśnie od podatnika, który jest w tym przypadku dłużnikiem – nigdy od biura rachunkowego.
Odpowiedzialność odszkodowawcza biura rachunkowego
W przypadku, gdy biuro prowadzi księgi nierzetelnie, nieterminowo, niezgodnie z prawem – popełnia wykroczenie lub przestępstwo. W niniejszym wpisie pominę kwestię odpowiedzialności karnej i karno-skarbowej – by skupić się na odpowiedzialności odszkodowawczej bazującej na prawie cywilnym.
Jeżeli przedsiębiorca poniósł szkodę na skutek niestarannego prowadzenia księgowości może żądać od swojego biura rachunkowego – zapłaty stosownego odszkodowania. Podstawę powództwa w takim przypadku stanowi art. 471 k.c.
Należy także pamiętać, że o zakresie odpowiedzialności w dużej mierze decydują postanowienia umowy zawartej pomiędzy przedsiębiorcą a biurem rachunkowym, w której określony został zakres powierzonych czynności.
Odpowiedzialność biura rachunkowego – przesłanki odpowiedzialności kontraktowej:
- klient (przedsiębiorca) musi ponieść szkodę (np. poprzez zapłatę za audyt przeprowadzony przez inne biuro rachunkowe czy odsetek za zaległości itd.),
- niewykonanie, nienależyte wykonanie zobowiązania lub niezachowanie należytej staranności,
- związek przyczynowy pomiędzy nieprawidłowym prowadzeniem księgowości a poniesioną w związku z tym szkodą,
- nieprawidłowości muszą wynikać z winy księgowego (a nie np. z winy samego klienta, który dostarczył nieprawdziwe lub niewystarczające dane, dokumenty itd.).
Obowiązkowe ubezpieczenie OC biura rachunkowego
Biura rachunkowe zobligowane są do obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z wykonywaną działalnością. Odszkodowanie za objęte ubezpieczeniem szkody wypłacane jest klientowi przez zakład ubezpieczeń, które chroni dane biuro. Jeżeli ubiegamy się o odszkodowanie od biura księgowego, musi szczegółowo określić zakres jego obowiązków wraz z popełnionymi przez biuro błędami. Musimy ponadto szczegółowo wskazać poniesione w związku z tym straty finansowe.
Często biura rachunkowe nie uznają dobrowolnie swojej odpowiedzialności za popełnione błędy. Przedsądowe wezwania nie przynoszą pożądanego skutku. Jeżeli tak jest również w Twoim przypadku – skontaktuj się z naszą Kancelarią. Pomożemy uzyskać Ci należne odszkodowanie.
RADCA PRAWNY / ADWOKAT KOŚCIELNY KANCELARIA PRAWNA LUBLIN SŁAWIN